Περί σκοταδισμού στο ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ, Νο3

ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ2β2 : Από την ανεπαρκή γνώση στην εύκολη πρόσβαση στα ΑΕΙ; Επαρκής γνώση θεωρείται το μονόωρο μάθημα; Μόνο οι επικεφαλίδες κάθε κεφαλαίου σε κάθε κλάδο ή τομέα ή εφαρμογή της Βιολογίας (Μορφολογία-Φυσιολογία-Κυτταρολογία-Βιοχημεία-Γενετική-Μοριακή Βιολογία-Κληρονομικότητα-Εξέλιξη-Μικροβιολογία-Βιοτεχνολογία-Οικολογία-Ενζυμολογία-Ιστολογία-Μελέτη πληθυσμών-Ιολογία-Ιχθυολογία-Περιβαλλοντική Βιολογία-Βιοενεργητική-Βιοηθική-Βιοστατιστική-Γενετική καρκίνου κ.λ.π.) μπορεί να καλυφθούν.

Νομίζω δεν έχει γίνει κατανοητό ότι μιλάμε για τη ΖΩΗ. Τι είναι, πώς εμφανίζεται στα μάτια μας, με άλλα λόγια το γιατί δεν είμαστε απλά ένα μάτσο χημικές ουσίες απλά ριγμένες σε ένα τσουβάλι που λέγεται σώμα, αλλά κάτι οργανωμένο, με ιδιαίτερους και αξιοθαύμαστους κανόνες, που μπορεί και επικοινωνεί με πολλούς ίδιους-παρόμοιους ή και διαφορετικούς τρόπους και διαλογίζεται, αναπτύσσει κάποια συμπεριφορά, μπορεί να εμφανίζεται με μεγάλη ποικιλία και διαφορετικότητα αλλά σε παρόμοιο μοτίβο, επαναλαμβάνεται με την αναπαραγωγή, επαναλαμβάνοντας ή και διορθώνοντας τα σφάλματα που κάνει, δηλαδή αυτοελέγχεται ή επαναπροσδιορίζεται. Δηλαδή εμφανίζει, είτε άνθρωπος είτε άλλο ζώο είτε φυτό είτε μικρόβιο, αναλογικά πάντα, κάποιες «ανώτερες» λειτουργίες-φαινόμενα που δεν εξηγούνται με κανένα νόμο της Χημείας. Πιστεύω λοιπόν ότι αρκετά από αυτά τα θέματα αξίζουν μεγαλύτερης προσοχής από το Εκπαιδευτικό σύστημα σε σχέση με αρκετά άλλα πράγματα.

Και ο πλέον αγράμματος σήμερα γνωρίζει (χωρίς απαραίτητα να έχει σπουδάσει Βιολογία), ότι πολλές αν όχι οι περισσότερες από τις ιδιότητες-χαρακτηριστικά που έχει ένας άνθρωπος (ισχύει για οποιονδήποτε οργανισμό), δηλαδή το να είναι έξυπνος ή όχι, παχύς ή αδύνατος, κοντός ή ψηλός, ωραίος ή άσχημος, κοινωνικός ή όχι κ.λ.π., σε πολύ μεγάλο βαθμό προσδιορίζονται και εξαρτώνται από την ουσία που ονομάζεται DNA. Μια γνώση λοιπόν των ιδιοτήτων που έχει ο καθένας μας-ίδιων ή διαφορετικών- και των αιτίων που μοιάζουν ή διαφέρουν αυτές, πιστεύω ότι είναι επιτακτική πλέον σήμερα. Αφού άλλωστε βρισκόμαστε στην εποχή που ο σημερινός Βιοεπιστήμονας έχει, σε μικρό έστω ακόμα βαθμό αλλά με την αλματώδη εξέλιξη-μέσα σε μόλις 40 χρόνια-της Γενετικής Μηχανικής ίσως απόλυτα σε λίγα χρόνια, την δυνατότητα να ελέγχει και να μεταβάλλει αυτές τις ιδιότητες ανάλογα με την επιθυμία ή το συμφέρον του.

Το «νέο» Λύκειο με την μορφή που παρουσιάζεται, δηλαδή αποκόπτοντας τα νήματα από μια αλματωδώς εξελισσόμενη επιστήμη τα τελευταία 100 χρόνια-τόσο ώστε να χαρακτηρίζεται σαν η επιστήμη του 21ου αιώνα, μειώνει την πιθανότητα πρόσβασης σε σχετικές σχολές των ΑΕΙ σε όλους όσοι το επιθυμούν και αφαιρεί από την χώρα την δυνατότητα ανάπτυξης επιστημονικού δυναμικού με υψηλές προδιαγραφές. Δεν πρέπει να μας διαφεύγει το γεγονός ότι η μεγαλύτερη και η πιό αμφιλεγόμενη ίσως πολυεθνική στον τομέα της Βιοτεχνολογίας έχει ετήσιο τζίρο που πλησιάζει το μισό της δόσης του Ιουλίου από το δάνειο των ΔΝΤ-ΕΕ (6,000,000,000 δολ.).

ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ2δ : Από την παπαγαλία στην ελεύθερη κριτική σκέψη; Παπαγαλία είναι, κύριες και κύριοι του ΥΠΔΒΜΘ, να εμφανίζεις στα ραδιόφωνα και τις τηλεοράσεις (κρατικά ή ιδιωτικά) κάποιες λίστες με αριθμούς, να τους διαβάζεις και να ερμηνεύεις το μαύρο χάλι των αριθμών ρίχνοντας το φταίξιμο στην κακιά ώρα ή στα προβλήματα που κληρονόμησε η τωρινή εξουσία από την προηγούμενη κι εκείνη από την παραπροηγούμενη ή στους κακούς καθηγητές με τα ιδιαίτερα ή στον αισχρό θεσμό των φροντιστηρίων στα οποία εσείς δίνεται άδειες κ.λ.π….κ.λ.π. Χιλιοειπωμένα πράγματα χιλιάδες χρόνια τώρα, δικαιολογούν βεβαίως στο φιλοθεάμον κοινό τις άοκνες προσπάθειες που καταβάλλετε για να δικαιολογήσετε τον παχηλό μισθό σας. Όμως 50 χρόνια τώρα τα αποτελέσματα είναι ίδια και απαράλλαχτα. Δηλαδή τσάμπα μισθοί 50 χρόνια.

Αντιθέτως, ελεύθερη κριτική σκέψη σημαίνει να κοιτάς τους αριθμούς και να τους ερμηνεύεις ή να βλέπεις ενίοτε και πίσω από αυτούς. Αυτό βέβαια προϋποθέτει να ξέρεις να διαβάζεις αριθμούς (Μαθηματικά το λένε) ή αν όχι να βάζεις κάποιον που ξέρει αλλά  οπωσδήποτε να μην είναι γλυψιματίας και διαβάζει αυτό που θέλει ο ίδιος ή ότι θέλει να ακούσει ο αγνοών τους αριθμούς, αλλά μόνο ότι γράφουν τα χαρτιά.

ΓΙΑΤΙ; Ιδού μια πιθανή εξήγηση.

Διαβάζω κάπου : Τα αποτελέσματα της πολιτικής και αλλαγής του νόμου το 2006 οδήγησαν σε:
·  Ραγδαία μείωση του μαθητικού δυναμικού στα ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ κατά 35% σε σχέση με το 2001-02, ενώ η αναλογία μαθητών Γενικής Εκπαίδευσης προς  ΤΕΕ από 57,7% και 42,3% αντίστοιχα βρίσκεται στο 76% έναντι 24%
Παπαγαλία.

ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ : 3 ακριβώς χρόνια πριν, τον Σεπτέμβριο υποδεχτήκαμε με ανοιχτές αγκάλες 7 μαθητές από το γειτονικό Γυμνάσιο που πέρασαν τις επαναληπτικές εξετάσεις (απολυτήρια οριακά πάνω από το 10), διότι σήμαιναν για μας όχι 3 τμήματα των 28-29 μαθητών αλλά 4 των 22-23 μαθητών και άρα καλύτερες συνθήκες στην τάξη. Φυσικά οι επιδόσεις και των 7 δεν ήταν αξιοζήλευτες αλλά αυτό δεν σήμαινε κάτι το ιδιαίτερο. Τελικά μέχρι σήμερα οι επιδόσεις τους στα περισσότερα μαθήματα παρέμειναν στα ίδια επίπεδα (με τη βοήθεια ακόμα και των εξετάσεων Σεπτεμβρίου). Δηλαδή, αδίκησαν τον εαυτό τους 3 ολόκληρα χρόνια διότι δεν κατάφεραν να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις προς όφελός τους-ήταν σχεδόν μόνιμα εκτός κλίματος, δεν ωφέλησαν το σύνολο κρατώντας το, ενίοτε και με κακή συμπεριφορά λόγω αδυναμίας συντονισμού με το υπόλοιπο σύνολο, σε χαμηλότερα επίπεδα και τελικά πήραν σε 3 χρόνια απολυτήριο (οριακά πάνω από το 10) με τις ενδοσχολικές εξετάσεις που παραχωρήθηκαν, ενώ το μόνο που τελικά συνειδητοποίησαν αυτά τα χρόνια στο Λύκειο ήταν ότι έχασαν το χρόνο τους με το όνειρο του Πανεπιστημίου ενώ δεν είχαν εξ’ αρχής τις δυνάμεις.

Ο πλήρης παραλογισμός του συστήματος λέει : Η υποχρεωτική εκπαίδευση στην χώρα μας είναι επισήμως 9 χρόνια (6 Δημοτικό+3 Γυμνάσιο). Στο Δημοτικό θεωρείται αντιπαιδαγωγικό κάποιο παιδί με σοβαρότατες ελλείψεις σε κύρια μαθήματα (Γλώσσα-Μαθηματικά-Φυσικές επιστήμες) να επαναλάβει μιά τάξη κυρίως για ψυχολογικούς λόγους. Σεβαστό, ίσως με ενδοιασμούς τουλάχιστον για τις 2-3 τελευταίες τάξεις. Τελικά με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, φτάνουν σε 6 χρόνια όλα τα παιδιά του Δημοτικού στο Γυμνάσιο (εκτός φυσικά από αρκετά που τριγυρίζουν αδέσποτα στους δρόμους χωριών ή πόλεων ή όσα εργάζονται με ή χωρίς άδεια των γονέων ή πολλά τσιγγανόπουλα ή παιδιά μεταναστών σε φανάρια- όλα τα προηγούμενα καμμία αρχή δεν τα προστατεύει για να τα οδηγήσει πίσω στο σχολείο). Αρκετά από τα πιό πάνω παιδιά (πάνω από το 10%) εξακολουθεί να έχει σοβαρές ελλείψεις στα κύρια μαθήματα. Τα περισσότερα από αυτά με τη βοήθεια και των εξετάσεων Σεπτεμβρίου τελειώνουν το Γυμνάσιο σε 3-6 χρόνια. Δηλαδή παίρνουν ένα απολυτήριο με πιστοποίηση των βασικών γνώσεων σε 9-12 χρόνια.

Το καταπληκτικό του πράγματος είναι ότι αρκετά από αυτά τα παιδιά με τις χαμηλότερες δυνατότητες συνεχίζουν και στην επόμενη βαθμίδα που είναι προαιρετική. Γιατί; Ναι, δεν πρέπει να στερούμε από κανέναν την δυνατότητα βελτίωσης και πραγματοποίησης ενός ονείρου! Αλλά, ήμαρτον. Στο λύκειο που είναι προαιρετική βαθμίδα (εθελοντική προσέλευση) ένας μαθητής οποιασδήποτε τάξης αποκλείεται να επαναλάβει την τάξη ακόμα και με όλους τους βαθμούς σε όλα τα μαθήματα κάτω από το 10 εκτός και συμβεί το ίδιο και τον Σεπτέμβριο, κάτι πρακτικά απίθανο αλλά και τελικά αδύνατο, αφού κανένα Λύκειο δεν διακινδυνεύει να φιγουράρει στα κανάλια για «κατάφωρη αδικία» εις βάρος του μαθητή και με λίγο στραβά μάτια φτάνουν πραγματικοί «κουμπούρες» να δίνουν πανελλαδικές για να μπουν σε Πανεπιστήμια. Επομένως κυριαρχεί η λογική που λέει : στην υποχρεωτική εκπαίδευση κάτσε πολλά χρόνια να τα μάθεις καλά ενώ αφού φτάσεις στην προαιρετική εκπαίδευση στο Λύκειο (είτε καλώς είτε κακώς) τρέχα άρον-άρον και πιό πάνω, είτε αξίζεις είτε όχι, για να λέμε ότι παράγουμε πολλούς ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ.

Αποτέλεσμα : α. Αφού δεν καθυστερεί κανείς ανεξαιρέτως στο δρόμο για το Πανεπιστήμιο γιατί να πάει στα ΤΕΕ (ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ); Άλλωστε και να μάθει κάποια τέχνη εκεί, θα έχει επαγγελματικά δικαιώματα για να μπορέσει να την ασκήσει; Στην αρχή λοιπόν του «συστήματος Αρσένη» ο φόβος του αγνώστου (το «νέο» τότε Γεν. Λύκειο) και οι πολλές και επαναλαμβανόμενες εξετάσεις είχαν διαμορφώσει τα ποσοστά περίπου σε 50-50%. Όμως η σταδιακή ελάφρυνση του Γεν. Λυκείου (κατόπιν ομαδικών πιέσεων ολόκληρου του Τύπου και των συλλόγων γονέων και όχι μόνο) με εξετάσεις μόνο στην Γ αντί αρχικά στη Β και Γ και μόνο 9 αντί αρχικά 12 και μετά μόνο 6 μαθημάτων και η κατάργηση της βάσης του 10 οδήγησε στο 75-25%. Δεν είναι χαζός κανείς να μπαίνει σε Πανεπιστήμιο με ΓΕΝΙΚΟ Μ.Ο. 3 ή 4 και να τρέχει στα ΤΕΕ!!! Στερήσαμε επομένως τη χώρα από τεχνίτες (που δεν έχουν ιδιαίτερη έφεση στη γνώση) αλλά έχουν δεξιότητες (πιάνουν τα χέρια τους) και τους σπρώχνουμε στην επιστήμη (ανώτατες σπουδές) που δεν την μπορούν και δεν την προσλαμβάνουν γιατί ξέρουν μόνο από «χειροτεχνία» (αιώνιοι φοιτητές  ή άδειες σχολές λόγω μη προσέλευσης). Ανακαλύφτηκε ένα από τα αίτια ενός άλλου φαινομένου;

β. Το ανέφερα πριν λίγο. Αφού μπαίνει κανείς σε Πανεπιστήμιο με 3 ή 4, τι το χρειάζεται το διάβασμα; Άρα το Λύκειο, σε γενικές γραμμές και για μεγάλο ακροατήριο, είναι μιά απέραντη παιδική χαρά ιδανική για βόλτα, κουτσομπολιό, κοπάνα, καλλιέργεια διαπροσωπικών σχέσεων και τεράστια ευκαιρία για γρήγορη ενηλικίωση.  Επομένως, 70% κάτω από τη βάση στο μάθημα … στις Πανελλαδικές. Ξαφνικά επαληθεύτηκε μιά άλλη λίστα αριθμών!

γ. Κοπάνα; Time out! Μπορεί κάποιος φιλόλογος να μου διασαφηνίσει το νόημα της φράσης : «αδικαιολόγητες απουσίες»; Νομίζω και πιστεύω ότι σημαίνει, επισήμως και με την άδεια του κράτους χωρίς να υπάρχει κάποιος σημαντικός λόγος να μην βρίσκεται ένας μαθητής στο σχολείο και μάλιστα 65 h/έτος δηλαδή περισσότερο και από τις αιτιολογημένες 50 h/έτος λόγω ασθένειας, αδιαθεσίας, οικογενειακών ή άλλων λόγων κ.λ.π.  Απλά, έχει την άδεια κανείς (με τη σύμφωνη γνώμη ή και εν αγνοία των κηδεμόνων) να κοιμάται, να πίνει καφέ με φίλους στην πλατεία, να έχει πάει για τα περαιτέρω με «πρόσωπο», να μη γουστάρει τον/την καθηγητή/τρια, να έχει φροντιστήριο, να θέλει πιθανά να διαβάσει για τις εξετάσεις, να βαριέται κ.ά. Ελληνική εφεύρεση με κρατική σφραγίδα! Και γιατί απορεί ο/η υπουργός όταν αδειάζουν μετά τον Μάρτιο τα Λύκεια από μαθητές, αφού υπάρχει η δυνατότητα δωρεάν διακοπών- φυσικά με την κατάλληλη διαχείριση των 115 συνολικά ευκαιριών; Αν έχει τα κότσια ας κάνει αλλαγές και ας μην πέφτει «αιφνιδίως» από τα σύννεφα. Κανείς από τους προαναφερθέντες-σωστά εκπαιδευθέντες από το σύστημα «τεμπέληδες» κατά τον αξιότιμο ιστορικό και συγγραφέα Κο Καργάκο (τόσο εγώ, όσο και «αξιωματούχος» του ΥΠΔΒΜΘ άλαλη μα ταυτόχρονα συγκαταβατική επικρότησε τις σχετικές απόψεις περί βαθμιαίας αποσάθρωσης της Παιδείας σε εκπομπή κρατικού καναλιού)- δεν πήρε την άδεια από κάποιον καθηγητή ή Διευθυντή (είδατε μετάθεση ευθυνών;), αλλά από την «σημαία» -με τη σύμφωνη γνώμη του νομοθέτη. Και αν ο νομοθέτης το είχε αυτό σαν ασφαλιστική δικλείδα για να καλύψει σοβαρές περιπτώσεις ασθενειών, τραυματισμών ή εκτάκτων καταστάσεων, έχει πλήρως καταπατηθεί στην πράξη και χρειάζεται επανασχεδιασμό.

Και να λοιπόν το «θέαμα», τα μεγάλα λόγια, οι κοκορομαχίες και μερικές πικρές αλήθειες κρυμμένες στην πολιτική της λήθης ή την λήθη της πολιτικής και χωρίς καμμία ουσιαστική επαρκή απάντηση.

ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ-ΕΤ3: ΤΟ «ΝΕΟ» ΛΥΚΕΙΟ (αποσπάσματα), Παρασκευή 1/4/2011

Υ.Γ.

  • Όχι δεν «σχόλασα», απλά κουράστηκα. Έχω αρκετούς αραμπάδες να σούρω ακόμα. Και αριθμούς που τσουρουφλίζουν.
  • Δεν φταίνε λοιπόν οι νόμοι ή οι αλλαγές των νόμων αλλά οι «νομοθέτες» που εισηγούνται τέτοιους νόμους. Και για να είμαι πιό δίκαιος, η έλλειψη πραγματικής γνώσης δηλαδή η άγνοια για τη μελέτη σκοπιμότητας κάθε μεταρρύθμισης. Είναι πανεύκολο να αλλάζει κανείς ένα πλαίσιο αλλά είναι δύσκολο να προβλέπει τις επιπτώσεις των αλλαγών που θα πραγματοποιήσει. Ε, δεν τόχουν.
  • Και αν το προτιμάτε σε στυλ Βιολογικό, «το γονίδιο της εξυπνάδας δεν κατοικεί στο Μαρούσι, όχι απ’ έξω απ’ το κτίριο αλλά ούτε καν από τη γειτονική συνοικία κοντά δεν έχει διαβεί για να μην πω ούτε καν από την κοντινή χώρα.»
  • Τα επεισόδια περί Λυκειακού μπάχαλου δεν τα έχω ακόμα σχηματοποιημένα πάντως δεν θα είναι λίγα. Τα παραπάνω ήταν απλή προθέρμανση. Τι σόι σήριαλ κάνω;

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s